Al terme municipal de Vilafranca es troba una masia amb 8 segles d'història. Declarada Bé d'Interés Cultural, es coneix com la Masia Fortificada Mas de Roig.

Passejant pel Camí de la Creu, a uns 8 quilòmetres de Vilafranca, a la comarca de l'Alt Maestrat, ens topem amb la Masia Fortificada de Torre de Mas de Roig, coneguda per alguns simplement com Torre de Mas de Roig. Va ser declarada Bé d'Interés Cultural en 1949.

Aquesta masia era un edifici agrícola i residencial fortificat, i es troba en una zona en la qual abunden aquest tipus de construccions. Al terme de Vilafranca hi havia tantes masies perquè els agricultors necessitaven llocs en els quals resguardar-se del perill si hi havia un conflicte. Com que no tenien un castell que servira de protecció, aquestes masies fortificades complien el paper i servien per a acollir agricultors i les seues famílies.

Torre de Mas de Roig se situa en un vessant a les muntanyes del nord prop del terme de Castellfort. Les masies Torre Figuera i Mas de Tena són les seues veïnes. Està envoltat de terres de cultiu i també de molins de vent i grans pals de llum.

Com és la torre? Presenta l'estructura més habitual de la zona: una planta rectangular amb murs de fàbrica de maçoneria, reforçats a les cantonades de carreuó. El sostre és inclinat i a una aigua, rematat amb teula àrab. El curiós d'aquesta torre és la seua major amplària. La façana principal s'orienta cap al sud-oest i les finestres van ser afegides probablement després de la construcció original.

Si passeges pels termes municipals de Vilafranca i Castellfort et trobaràs amb masies com aquesta. Un tros d'història que ens conta com era abans la vida per a la gent del camp. Són construccions de gran valor a les quals acostar-nos amb curiositat i ganes d'aprendre.